Co potřebujete pro natáčení zrcadlovkou – 1. díl

V tomto „seriálu“ se podíváme na to co budeme potřebovat k natáčení zrcadlovkou a jak to vybírat. V prvním dílu projdeme základní část Vaší budoucí video výbavy. Bez čeho se kameraman opravdu neobejde? Mrkněte na to…

Pokud se ve všech těch výrazech budete ztrácet, mrkněte do našeho slovníčku pojmů, tam jsou vysvětleny nejčastější výrazy

Tělo foťáku

Základem je pochopitelně samotné tělo foťáku. V této oblasti je stále nejpopulárnější Canon, který nabízí celou škálu Full HD zrcadlovek, populární jsou ale i modely od Nikonu, Panasonic Lumix či Pentax.
Nejdůležitějším faktorem, který budete při výběru zohledňovat bude pravděpodobně cena, ta se u těl zrcadlovek pohybuje někde od 13 do stovek tisíc. Pokud jste úplný začátečník, některý z nižších modelů, které nabízí srovnatelné funkce jako profi modely, Vám bude určitě stačit.
Další parametry, které ovlivňují kvalitu zrcadlovky pak jsou velikost snímače, materiál těla (kovové je o mnoho lepší než plast), kvalita displeje, zpracování tlačítek, ovládání a mnoho dalších… Podrobněji se jednotlivým modelům budeme na našem webu průbežně věnovat a pokusíme se Vám pomoci vybrat co nejvhodnější přístroj.

Objektiv

Optika zrcadlovek je vlastně hlavní důvod proč jim dáváme přednost před kamerami. Možnost měnit objektivy dle daných podmínek je obrovskou výhodou a pomůže nám k co nejhezčím záběrům. Na začátku ale pravděpodobně nebudete potřebovat pět různých objektivů a jeden „univerzální“ Vám udělá dostatečnou službu.
Důležité parametry jsou u objektivu dva – ohnisková vzdálenostsvětelnost. Tu druhou označujeme f (například f/2.8) a platí zde, čím menší číslo, tím lepší objektiv. Pro začátek nás ale bude více zajímat ohnisko objektivu, tedy vlastně údaj, jak moc objektiv přibližuje.
Ohnisková vzdálenost 50mm odpovídá přibližně zornému poli člověka, menší čísla tedy budou objektivy širokoúhlé, vyšší čísla teleobjektivy. (Zde je potřeba si uvědomit, že většina zrcadlovek má menší snímač a ohniskové číslo se tak násobí tzv. crop faktorem. Ten bývá nejčastěji kolem 1,6, tzn. 50mm objektiv bude na tomto foťáku přibližovat o 1,6 více a bude odpovídat 80mm.)

U většiny nových foťáků se nabízí možnost koupit je v „setu,“ tedy komplet tělo i objektiv (případně dva). Takovéhle objektivy nebývají nejlepší, ale postačí a jsou za dobrou cenu. Pro běžné použití stačí např zoom objektiv 18-55 nebo 18-85. Pokud chcete větší přiblížení, hledejte hodnoty mezi 100 a 300mm.

Baterie a kartyJakou baterii vybrat

K zrcadlovce dostanete jednu baterii, ale ta Vám brzo nebude stačit. Když budete dokupovat další, dávejte pozor zda kupujete originální či ne. Kopie jsou o hodně levnější, ale někdy mají násobně menší výdrž. Nejlepší je vyzkoušet obě dvě a pak se rozhodnout, kterou vybrat.

Výběr paměťové karty je o malinko složitější, protože na trhu je spousta značek a dopředu nevíte, jak bude karta fungovat. Nejlepší velikost karty je zřejmě 16GB a její rychlost by měla být Class 6 nebo lépe Class 10 (tj. min 10MB/s). Pokud chcete spolehlivou kartu, lze doporučit vyšší modely od SanDisk, případně Transcend.

Stativ

Je pravda, že v některých případech se bez stativu obejdete, ale při větším přiblížení se Vám obraz vždycky trošku rozklepe. Že stativ je nutnost, zjistíte téměř okamžitě. Vybírejte dle svých finančních možností, ale ačkoliv se to možná nezdá, kvalitní stativ je strašně důležitý a dříve či později si investici vyžádá. Od 5.000 kč najdete video stativy se kterými budete plně spokojeni, ale i ty za pár stovek budou lepší než nic.

Pokud se vám s sebou nechce tahat nic těžkého a nepraktického, zajímavou volbou může být i lehký, kompaktní a praktický monopod, tedy „stativ“ o jedné noze, který slouží k podepření kamery.

text: Mike Straka, video: Jakub Laššo

15 komentářů: „Co potřebujete pro natáčení zrcadlovkou – 1. díl

  • 20.12.2014 (11.21)
    Permalink

    Zdravím tě,

    chci se zeptat: Jaký by jsi mi doporučil foťák na natáčení videa? Pokud jedno z kritérií pro mě je cena max.12 000 czk za foťák i objektiv. Zrcalovka nebo kompaktní foťák? Co říkáš na SONY Cyber-Shot DSC-HX300 a natáčení videa s tímto foťákem?

    Předem děkuji za odpovědi.

    HonzaN

    Reagovat
  • 22.6.2013 (20.51)
    Permalink

    Ahoj, chci se zeptat jestli a jaký rozdíl je mezi glidecam XR-2000 a glidecam HD-2000. Předem díky za odpověď.

    Reagovat
    • 23.6.2013 (10.50)
      Permalink

      Pokud vím, tak hlavní rozdíl je v tom, že HD řada se podstatně jednodušeji vyvažuje.

      Reagovat
  • 27.4.2013 (12.15)
    Permalink

    Dík super majku, další díl :) pokračuj!

    Reagovat
  • 7.9.2012 (17.46)
    Permalink

    Ahoj,
    planuji koupi digitalni zrcadlovky, objektiv a stabilizaci. Vybavu bych rad vyuzil pro nataceni extremnich sportu (parcour, bojove sporty). Hledam neco s cim nebude problem tvorit slow motion zabery (treba i s pouzitim Twixtoru) a efektni zabery s hloubkou ostrosti. Stabilizace by mela zvladat zabery za chuze, behu, rotace. Mohli by jste mi prosim doporučit něco konkrétnějšího? Samozrejmě čím nižší cena tím budu raději. Mám relativně hlouběji do kapsy a tak by mne i zajímala minimální cena, od které se mohu za komplet odrazit. Podle toho usoudim zda si budu muset nechat zajit chut. Diky

    Reagovat
    • 11.9.2012 (17.01)
      Permalink

      Na parcour a nízkou hloubku ostrosti budou asi potřeba dva různý objektivy, jeden širokoúhlý a jeden světelný.
      Co se týče stabilizace, nejlepší bude Glidecam HD 2000. Konkrétní výrobky si doporučit netroufnu, různé fotoaparáty mohou zajistit velmi slušný výsledek;)

      Reagovat
  • 14.1.2012 (10.31)
    Permalink

    ked chces investovat 5000 tak by som volil cestu videohlava od Velbonu PH-368 a k tomu stativ od manfrotta dajaky

    Reagovat
  • 8.1.2012 (22.31)
    Permalink

    Měl bych otákzku ke stativu. Chtěl bych pořídit, prohledával jsem ruzné stránky a nemužu se v tom velkém množstvím vyznat, jestli je dobrý i na točení nebo jen focení…
    Investovat chci zhruba pět tisíc dal mi někdo echo na nějaký který má a je sním spokojený? Předem díky

    Reagovat
  • 19.6.2011 (17.27)
    Permalink

    Osobně bych koupi setového objektivu nedoporučoval. Hlavní důvod je fakt, že tyto objektivy nejsou dostatečně rychlé (clona 3.5 a výše, např. f3.5-5.6) a tím pádem se připravíte o výbornou světlocitlivost v noci, kterou HDSRL mají.

    Dále je to již zmiňovaný rozsah clon. Pokud zoomnete, tak se zároveň mění i clona. I přesto, že nebudete zoomovat při samotném natáčení, tak při každé změně ohniskové vzdálenosti budete muset znovu nastavit expozici a nebo si rovnou navolit nejvyžší možnou clonu, např. f5,6 a ta vám nedovolí mít malou hloubku ostrosti, což je také jeden z důvodů, proč jsou HDSLR tak populární.

    Pro začátek bych zvolil objektiv s ohniskem 50mm (pro crop 1,6 to bude 28-35mm) a poté podle financí koupil široké sklo a telefoto. Nejen, že se takto dobře naučíte pracovat s ohniskovými vzdálenostmi, ale objektivy s pevným ohniskem jsou oproti zoomům levnější, opticky kvalitnější a hlavně rychlejší.

    V článku mi také chyběla jakákoli zmínka o mikrofonech a také o kontrole expozice pomocí ND filtrů, např. Fader ND nebo Vari ND.

    Peace

    Reagovat
    • 19.6.2011 (20.56)
      Permalink

      Tohle otázku jsem taky řešil a myslím, že člověk který má málo zkušeností by s jedním objektivem (přestože by měl lepší světelnost) byl hodně zoufalý. Někdo kdo má trochu přehled už posoudí sám co je pro něho nejlepší… (a bude mít objektivy tři a bude moci vybírat podle podmínek).

      Sám do velké míry souhlasím, ale pro začátečníka se podle mě zoom hodí (i ta automatika na příp. focení).

      V dalším díle (který je už připraven) se objektivy zabýváme podrobněji a snad lépe vysvětlíme co se komu může hodit.
      m

      Reagovat

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Facebook