Jak dodat vašemu videu hloubku?

Natáčení zrcadlovkou nabízí skvělou možnost jak dosáhnout malé hloubky ostrosti. Hloubku záběru ve videu ale můžeme ovlivnit mnoha způsoby a v tomto videu jsou výstižně shrnuty tipy, jak toho dosáhnout. Ve článku o nejčastějších zlozvycích při natáčení jsem tento problém již zmínil, mnoha začátečnickým videím chybí hloubka v záběrech a zde je šest nejjednodušších a nejčastějších způsobů, jak toho dosáhnout…

Hloubka ostrosti

První způsob, který je nasnadě, je využít malou hloubku ostrosti, hodně světelný objektiv s nízkým clonovým číslem prostě umí udělat divy! Příklad: Popředí i pozadí je rozostřené, přeostření z jednoho subjektu na druhý (tzv. rack focus), upoutání pozornosti

Nasvícení zezadu

Nasvítit subjekt(y) zezadu, tj. proti kameře, vám pomůže zvýraznit jejich kontury a pomůže víc než byste si mysleli. Nemusí to být vždy umělé světlo – i slunce může udělat hezké kontury. Příklad: Nejčastěji odlesk na hlavě, vlasech, kontura celé postavy

Objekty v popředí


Pokud svůj subjekt umístíte do záběru bez toho aby byl zřejmý jeho vztah k okolí, divák bude trochu zmaten. Přidání objektů do popředí pomůže ukázat pozici subjektu vůči okolí. Příklad: Záběr přes rameno, skrz okno, za stromem, za rohem, a mnoho dalších

Perspektiva

Pokud divákovi umožníte vidět spojující elementy mezi jednotlivými rovinami záběru, vaše kompozice se ozvláštní a bude jasněji vidět vztah děje k okolí. Příklad: Záběr ze země, podél stěny, v chodbě, apod.

Pohyb kamery

Asi nejlepší, ale také nejsložitější způsob, jak dodat videu hloubku. Všimněte si, že ve filmu kamera (téměř) nikdy nezoomuje, ale posunuje se dopředu celá. Zkuste si ten rozdíl – pokud je kamera v pohybu (ať už dopředu, nahoru nebo do stran), bližší roviny záběru krásně ubíhají, zatímco ty vzdálené se hýbou jen málo. Příklad: Záběry z auta ven, záběr z jeřábu, záběry za chůze, aj.

Mlha nebo kouř

Nejen na koncertech se využívá těchto efektů, jemná vrstva mlhy dokáže pěkně oddělit popředí, přidáním vhodných světel lze dosáhnout ještě zajímavějších efektů. Příklad: Napínavé scény, světla v noci

Tady přidávám ještě krátké video s několika příklady zmíněnými výše. Nejedná se o nic velkolepého, jen jsem použil nějaké starší záběry. Můžete si všimnout, že v mnoha případech se spojují dva i více z výše uvedených přístupů.

Tento článek byl inspirován tématem na Vimeo Video School

8 komentářů: „Jak dodat vašemu videu hloubku?

  • 26.12.2011 (11.12)
    Permalink

    Každý filmař by ti za zoom asi urval ruce ;) V 90% se používají pevná skla a všechny „přibližovačky“ se dělají pomocí jízdy.

    Reagovat
    • 4.5.2012 (10.20)
      Permalink

      neosuhlas- někdo používá výhradně zoomy, narozdíl od např 20Mpix fotky na fullHD obrazová kvalita nehraje až tak velkou roli. Velmi známý efekt je přiblížení a zároveň odzoomování s tím, že hlavní objekt má stejnou velikost, jen se mění perspektiva :-) Ale jinak pevné sklo je pevné sklo ;)

      Reagovat
      • 4.5.2012 (10.53)
        Permalink

        taky jsem si myslel, že zoomy musí stačit na video, když fotky mají 5x větší rozlišení, ale po tom co jsem točil s Canon sklama 35mm 1.4 L nebo 100mm 2.8 L, tak musím říct, že ten rozdíl tam je, jak v barvách a kontrastu, tak i v kresbě… otázka je, jestli to za ty prachy stojí:D

  • 17.12.2011 (1.04)
    Permalink

    Spis by me zajimalo jak se dela odkaz na konci videa na FB web.Diky

    Reagovat
  • 13.12.2011 (17.00)
    Permalink

    Jen takový detail: „Všimněte si, že ve filmu kamera nikdy nezoomuje, ale vždy se posunuje dopředu celá.“ Viděl jsi někdy Bournea?

    Reagovat
    • 13.12.2011 (17.42)
      Permalink

      Jo je to správná připomínka, ale už jsem to psal na FB, je to nadsázka a snažil jsme se tím zdůraznit jeden z velkých rozdílu mezi profi filmaři a dovolenkářem, kterýmu dal někdo do kamery 20x zoom. Prostě poukázat na takovej zlozvyk, myslím, že chápeš jak je to myšleno;)

      Reagovat
    • 13.12.2011 (17.46)
      Permalink

      Upravil jsem to, aby to náhodou někoho nemátlo;)

      Reagovat

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Facebook