Problémy videa ze zrcadlovky

Většina z nás už si uvědomila, že zrcadlovky jsou malý zázrak, dlužno ovšem podotknout, že mají i pár významných negativ. Abychom se tedy něvěnovali jen kladům, nastíníme si dnes největší problémy natáčení na zrcadlovky… Nejde o srovnání s jedním konkrétním modelelem kamery a jiné problémy vyvstanou, pokud srovnáváte s RED a jiné pokud s nějakou „domácí“ kamerou.

Tento článek nepochybně souvisí i s tématem profesionálního využití zrcadlovek, které sepsal Petr Špetla. S jakými problémy se tedy pravděpodobně setkáte, pokud nahradíte kameru zrcadlovkou?

Špatná ergonomie – rozložení jednotlivých tlačítek se u různých modelů liší, ale celkový koncept fotoaparátu samozřejmě není tvarově ani ovládáním určen primárně pro video. Absence hledáčku se nahrazuje různými přídavnými hledáčky (viewfindery) nebo externími displeji, které pomáhají ve slunečném počasí (zastínit) a pro lepší ostření (zvětšit). Dále se samozřejmě řeší i komplikované natáčení z ruky – zde stouží různé stabilizace ři rigy (ramenní či hrudní opěrné konstrukce). Stativ je základ, to ani nemusím zmiňovat.

Ostření – zrcadlovky prostě neumí plnohodnotně automaticky ostřit během videa, nebo alespoň většina z nich. Nejdále jsou v tomto přístroje Sony Alpha, které mají polopropustná zrcátka a ostří celkem obstojně. U ostatních výrobců je prostě k rychlému ostření potřeba sklopit zrcátko, což se samozřejmě neslučuje s natáčením.

Zoom – zde je potřeba zoom objektiv (ideálně s konstantní clonou po celé délce) a ani tak není zoomování zrovna pohodlné, navíc stíhat během něj zároveň ručně ostřit je téměř nemožné. Na druhou stranu lze na fotoaparátu dosáhnout ohnisek (tele), o kterých si kamery mohou nechat zdát.

Rolling shutter, jello efekt – problém ke kterému dochází u mnoha CMOS senzorů, velmi se však liší u různých modelů. Tím, že se řádky snímají postupně, dochází při rychlém švenkování k borcení svislic, navíc u natáčení různých obrazovek, panelů či monitorů se mnohdy vytváří nepříjemné pruhy.

Moaré efekt, aliasing – Největší kompilkace natáčení na DSLR, které na rozdíl od jiných v podstatě nelze přímo řešit. Objevuje se na různých hranách a pravidelných strukturách. Pro lajka nemusí být tak nápadný, ale profesionálové se ho velmi děsí.

Rychlost obsluhy – za předpokladu, že chceme plně využít potenciálu foťáku, nejspíše budeme potřebovat alespoň nějaké z příslušenství zmíněného výše, čímž se pochopitelně sníží pohotovostní rychlost. Výměny objektivů také zabírají nezanedbatelný čas. I obsluha funkcí kamery přes různé menu je logicky složitější než u profesionálnějších kamer, které k tomu mají odpovídajcí tlačítka.

Přehřívání, omezená doba nahrávání – tyhle dva problémy (částečně spojené) se ve větší či menší míře objevují u všech zrcadlovek (s výjimkou Canon 60D a Panasonic GH2). Většinou z nich nejde nahrát souvisle více než 4GB videa a mnoho z nich nedosáhne ani na tento objem dat, protože se kvůli přehřátí vypnou už třeba po 10 minutách.

Chybějící nastavení audia – žádné zrcadlovky nemají profesionální XLR audio vstupy, většinou chybí i odpovídající nastavení audia (tento problém se často řeší nahrávaním zvuku zvlášť na externí rekordér)

Chybějící funkce a ovládací prvky – zobrazení zebry, focus peaking, pokročilé vyvážení bílé, histogram, ořezové značky a mnohé další ve foťácích také nenajdete. Některé z ních lze doplnit použitím hacknutého firmware (např. Magic Lantern), což jednak nelze u všech a druhak nebude fungovat vždy úplně na 100%

Jednotlivé parametry se samozřejmě liší u konkrétních fotoaparátů, ale základ je všude shodný. Zrcadlovky jsou prostě méně vhodným zařízením pro některé typy natáčení, především sem patří dlouhé záznamy (akce, přednášky), některé reportáže, určité sporty, děti, zvířátka, rodinné video atp. Jednoduše to lze shrnout, že DSLR není na video pro dovolenkáře, téměř všechno ostatní však s nějakými doplňky a trochou snahy točit jde.
Pokud by vás napadly ještě nějaké problémy zrcadlovek, klidně je zmiňte alespoň v diskuzi. Pokud máte naopak nějaký dotaz, nestyďte se pod článkem zeptat, určitě je tu spousta těch, kteří se o své zkušenosti rádi podělí.

26 komentářů: „Problémy videa ze zrcadlovky

  • 18.11.2013 (22.40)
    Permalink

    pěkný den, můžete mi poradit? Při natáčení videa na canon 5Diii se mi občas stává, že se natáčení samo vypne po pár vteřinách s hláško, natáčení bylo automaticky zastaveno. Proč se tak dějě? Používám rychlo kartu 64 gb. Díky Honza

    Reagovat
    • 20.11.2013 (8.53)
      Permalink

      Pravděpodobně chyba fotoaparátu – u novějších modelů se to ale stává velmi výjimečně. Doporučoval bych zkusit více karet (ale myslím, že tím to nebude) a jinak se obrátit na servis, zřejmě de o nějakou výrobní vadu (pomalý buffer).

      Reagovat
  • 11.11.2012 (14.55)
    Permalink

    Mám dotaz k objektivům (manual skla)
    Jde natáčet video při použití redukce M42 + manualní objektiv např. helios ?
    díky .

    Reagovat
    • 14.11.2012 (11.00)
      Permalink

      Ano, jistě. Pokud máš správnou redukci k danému objektivu, tak to nebde žádný problém;)

      Reagovat
  • 1.6.2012 (12.23)
    Permalink

    Ahoj nadšenci a profíci….Mě trápí při natáčení videa úplně jinej problém…Možná je to debilní dotaz,ale nikde sem to prostě nenašel..mám foťák Canon Eos 60d + pár skel k tomu….dal jsem se do natáčení videa.NA jednom projektu sem viděl program,co tam měl maník na kompu,že mohl přes USB kabel ovládat foťák..takže seděl pod jeřábem a na monitoru viděl co snímá foťák..natáčet začal stisknutím klávesy…Měl to na Jabku(Macovi)existuje něco podobvného i pro normální PC??Díky za info

    Reagovat
    • 18.10.2012 (23.33)
      Permalink

      Zkoušel jsi klasickej EOS utility co je k tomu? Myslím, že by to mělo fungovat tak jak popisuješ, pokud to spojíš s kompem za pomocí USB kabelu…

      Reagovat
    • 29.3.2013 (11.48)
      Permalink

      určitě to je po usb ale ten přenese mizernou kvalitu, možná bych spíš doporučil hdmi pokud chceš kvalitní živej náhled

      Reagovat
  • 31.3.2012 (13.48)
    Permalink

    Zdravím,, zajmalo by me tedy, jaké vybaveni považujete za zakladni k natáčení dslr. Hlavně bych ocenil typ na cenově dostupne skla,(kolem 20tis.) které se vám osvědčil při natáčení.
    Mam Canon 7D a Magic Lanter asi nikdy nenahraju :( Točil jsem i s 60D a vypinala se jak se ji zrovna chtělo, takže me překvapila v článku poznámka o 60D jako o fotaku s dlouhým zaznamem…

    Reagovat
    • 21.4.2012 (16.29)
      Permalink

      U skel máš několik možností a je dobrý vybírat podle toho an co to budeš potřebovat – buď můžeš zvolit univerzálnější zoom skla (lépe dvě světelnější a kvalitnější než jedno nižší kvality) a nebo jít do pevných skel, kterých budeš potřebovat minimálně 3 a více, ale budou mít lepší světelnost a pravděpodobně i lepší kresbu a méně optických vad. Třetí (asi nejčastější možnost) je kombinace obojího, tj. například jeden univerzální zoom objektiv a 1-2 světelná pevná skla.

      Reagovat
  • 25.2.2012 (1.11)
    Permalink

    Zdravím všechny příznivce HDSLR videa.Moire i aliasing jsem už nějak rozdýchal,ale daleko víc mi vadí slizovitý charakter videa v tmavších částech scény,obzvláště pak všechny odstíny zelené,například stébla travy se i v mírně stinných částech mění okamžitě na zelenou břečku….a to prosím při průměrném dat.toku 45mbps!Z praxe mám ověřeno,že je to specialita výhradně Canonu(vlastním EOS550D).Nikon ani Nexík od Sony to nedělají…..co vy ostatní na to?Zdeněk

    Reagovat
  • 18.1.2012 (18.47)
    Permalink

    Zajímá mě jak je to s přehříváním čipu na Canon 5D Mark II..máte s tím zkušenosti? Chtěl bych s ním natočit svatbu a tenhle nešvar by byl dost průserový..:)

    Děkuji

    Reagovat
    • 22.1.2012 (16.03)
      Permalink

      S 5D jsem moc nedělal, ale dle zkušeností co mají ostatní se přehřívají všechny Canony kromě 60D, jak rychle už záleží na příležitosti a jak moc dlouhé záběry se točí. I různý kusy stejnýho modelu se mohou dost lišit…
      Pokud nechcete jet nonstop záběr, tak svatba není problém na jakýkoliv Canon dle mé zkušenosti;)

      Reagovat
    • 6.4.2012 (16.23)
      Permalink

      K žádnému přehřívání na 5D MK2 nedochází ani po hodině souvislého natáčení 32GB karty.

      Reagovat
      • 16.7.2012 (12.57)
        Permalink

        Mohu se zeptat, jak docílíte souvislého záznamu v délce hodiny, když záznam je omezen 4GB, tj cca 20 minut +/- ?

  • 14.11.2011 (1.23)
    Permalink

    Co by jste doporučili pro záznam zvuku k 550D? Mám skvělý mikrofon Rode NTG2 s konektory XLR a rád bych ho využil.

    Reagovat
    • 23.11.2012 (0.52)
      Permalink

      Udělej si redukci a zkus ho do foťáku. Možná bude šumět víc než nějaký rode videomic, ale jinak je to mikrofon obstojný. Budeš potřebovat taky nějaký držák, odpružený držák abys nepřenášel vybrace, ale ten existuje a stojí pár korun.

      Vytvořit takovou redukci není problém, koukni někde po netu po zapojení, kup kabel co má na jednom konci 3,5mm jack, uřízni, připájej na xlr samici a je to.

      Reagovat
  • 28.10.2011 (9.47)
    Permalink

    K čemu slouží to „zobrazení zebry“. S natáčením začínám a jsem ůplný lajk.

    Reagovat
    • 28.10.2011 (16.15)
      Permalink

      Zebra pomáhá se správnou expozicí – ukazuje ti, kde jsou velmi světlá místa / přepaly a kde naopak velmi tmavá / „podpaly“
      Jde o to, že v nich úplně chybí „informace“, takže s nimi nelze později nijak pracovat. Cíl je v videu takové plochy vůbec nemít, ne vždy to úplně lze:)

      Reagovat
  • 27.10.2011 (13.52)
    Permalink

    S Canonem 5D a 7D bylo natočeno několik dokumentů. Jeden z nich byl dokonce natočen v Aghanistánu, kdy kameraman všude pochoduje s vojáky a dokonce se i účastní střelby. Dokument získal ocenění a vypadá úžasně. Je to jenom o tom umět to a mít to správné vybavení.

    Reagovat
    • 27.10.2011 (15.16)
      Permalink

      Netvrdím, že se s tím nedá natočit dokument, sám natáčím an zrcadlovku všechno včetně reportáží nebo sportu, ikdž te Afghánistán je myslím trochu extrém…
      Správné vybavení je určitě důležité až nezbytné a to jsem se snažil zmínit i ve článku;)

      Reagovat
    • 29.10.2011 (23.11)
      Permalink

      To je právě ono, mít to správné vybavení. Určitě to nenatáčel bez přídavného gripu, steadi či opěrky (vyber jednu možnost).
      Já jsem ten dokument neviděl (a zajímalo by mě co je to za dokument) ale dovolím si tvrdit, že při náročnějších jistě měl víc zacloněno aby nemusel ostřit – nebo se mýlím?

      Reagovat
      • 25.2.2012 (17.47)
        Permalink

        zalezi na stavbě objektivu nejen na cloně..
        napr pri clone 3,5 jde mit ostre vsechno atd

  • 27.10.2011 (11.30)
    Permalink

    Podle mě by celý článek šel shrnout do jedné věty: zrcadlovka není vhodná pro natáčení dokumentů a reportáží.
    To znamená tedy, že při natáčení pečlivě nachystaných scén většina tzv. problémů odpadá.

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Facebook