Úvod » Přehledy

Redukce Metabones Speed Booster? Konec velkých snímačů!

Vloženo: 14. 1. 2013 24 komentářů Autor: Mike Straka

Celý internet dnes zaplavila zpráva o redukci firmy Metabones, jednoduše nazvané Speed Booster. O co se jedná a proč okamžitě způsobila takový poprask?

Zjednodušeně řečeno, jde o redukci EF skel (Canon full-frame) na těla s bajonetem E-mount, které nabízí firma Sony u fotoaparátů i profi kamer kamer řady NEX. Ty mají velikost snímače APS-C, tedy odpovídající crop faktoru 1,5. Pokud na ně s běžnou redukcí nasadíte EF objektivy určené pro full-frame (crop 1), stane se to, že fyzické ohnisko objektivu (např 50mm f/1.8) se vynásobí crop faktorem (1,5) a reálně vám tak vyjde objektiv odpovídající 75mm na full-frame, při zachování světelnosti objektivu (F/1.8).

 

Vtip nové redukce Metabones je v tom, že obsahuje optický člen (čočku), která umožní využít plnou šířku optiky, změní tedy ohnisko v odpovídajícím poměru a objektiv s APS-C snímačem bude mít stejný úhel záběru jako odpovídající objektiv na FF těle (na co byste si vzali FF objektiv 18-47mm vám nyní postačí objektiv 24-70 se Speed Booster redukcí).

Druhá zásadní výhoda nové redukce je v tom, že při využití plného rozsahu optiky se odpovídajícím způsobem zvyšuje i světelnost – tedy např. FF objektiv se světelností f/2.8 bude se Speed Booster mít světelnost f/2! Odpovídajícím způsobem se změní i hloubka ostrosti a bude stejně mělká jako na FF těle (např. Canon 5DmkII).

Třetí důležitá informace je, že redukce komunikuje svou elektronikou s objektivem a funkční tak zůstává ovládání clony, ostření i stabilizace!

Pokud nebudou nějaké problémy s ostřením (další optický člen je vždy ošemetný, ale zatím se zdá vše plně funkční), tak tahle novinka by mohla být největší revolucí na poli DSLR videa a fotografie za posledních několik let – většina důvodů pro využití FullFrame (zvláště pro video) totiž odpadá – nyní budeme mít stejný look, stejná ohniska, stejnou hloubku ostrosti a vyšší světelnost na tělech s menším snímačem!!!

Otázkou jen zůstává, jaká bude cena a kdy se objeví redukce pro další systémy (momentálně se nejvíce hovoří o micro 4/3 pro Panasonic, Olympus a Blackmagic Cinema Camera)
AKTUALIZOVÁNO: Cena uvedená na webu Metabones je 600$ a tamtéž jsou k předobjednání i další redukce

Ukázka v tomto videu:





24 komentářů »

  • Petr napsal:

    Tak jako roční uživatel tohoto skvělého vynálezu můžu zodpovědně prohlásit, že zázrak se bohužel nekoná. V momentě pořízení jsem z toho byl velmi nadšený – kdo by nechtěl přenosný FF za „rozumnou“ cenu? Ale… po čase si začne pozorný pozorovatel všímat, že něco není v pořádku. Tím myslím samozřejmě bokeh. Bohužel je vykreslován rozmazaně (jak jinak) ovšem jinak rozmazaně, než by člověk chtěl a než je na FF. Zejména dále od středu není bokeh jemný ale jakoby pohybově rozmazaný a nepůsobí vůbec pěkně.

    Takže ano, zařízení je SUPER, ale FF plnohodnotně nenahradí. Škoda.

  • RdC napsal:

    Zaujímalo by ma, ako je to s tým crop faktorom na m4/3. Na oficiálnej stránke píšu: ,,Makes lens 0.71x wider´´. Čiže ak som správne pochopil tak vyjde pri 50mm objektíve x2crop = 100mm x0.71 = 71mm ohnisko? a čo pri bmpcc, ktorá ma ešte menší snímač, tam by to vychádzalo pri 50mm až 106mm?

    • Mike napsal:

      Ano, je to přesně tak jak píšeš – BMPCC má crop 2,88, tedy po výpočtu 50*2,88*0,71 skutečně vychází něco málo přes 100mm, tenhle objektiv se tedy moc nehodí na běžnou práci.

      Na druhou stranu za zmínku stojí sigma 18-35 f/1.8, která po přepočtu a se speed boosterem dělá reálných 36-72mm f1.2!!!
      to je sklo o kterém má smysl přemýšlet, navíc opticky (ostrost) přesahuje vše ve své kategorii;)

  • Matej napsal:

    Viem že raz som písal že mám m42 objektývy ale už som prešiel definitívne na pentax bajonetové objektývy. Existuje speedbodter aj na pentax?

    • Mike napsal:

      Nevím, jestli chceš používat pentax objektivy na jiné tělo (to by šlo) anebo jiné objektivy na pentax tělo (to by nešlo). Každopádně zatím se žádný adaptér pro pentax nevyrábí, možná v budoucnu;)

  • SpookY napsal:

    Položím otázku:
    Na webu je tento obrázek: http://cdn.camyx.com/wp-content/uploads/2013/01/Metabones-crop-1024×1024.jpg

    Jestli to dobře chápu, tak by kromě FF skel neměl být problém používat i DX/APS-C skla na menší bajonety m4/3. Ovšem DX sklo + SB už nebude funkční na Sony NEX, který je taky APS-C.

    A teď zajímavá otázka – bude k sehnání i redukce Nikon F na Nikon F (tedy z FX objektivu na DX tělo)? Případně jestli by šlo udělat i z Canon FF na Canon APS-C?

  • marekmt napsal:

    Kamos to pouziva na Nex a pochvaluje si. Ale nie kazde ohnisko je zevraj na to vhodne.

  • Matej napsal:

    Dobré by bolo keby sa take niečo vyrábolo aj pre Pentax s použitím starých manuálnych objektívov m42.

  • Taffey napsal:

    Ten nádapis o konci velkých snímačů, jen dává zřetelně najevo, že autor článku je úplně out a že o foťácích ví kulový. Full Frame tu nejsou jen proto, že využijí celý potenciál FF skla, což APSc neumí, ale na APSc jsou dnes speciální objektivy vypočtené přímo pro ně, ale FF jsou tu kvůli aspektům, jako menší šum, lepší podání barev, větší dynamický rozsah, větší barevná hloubka atd., což jsou aspekty, vycházející přímo z velikosti čipů. Mimochodem, tato redukce příjde venku kolem 450 dolarů, takže u nás počítejme s cenou kolem 15 litrů. Nejsem si vůbec jist, zda to za tuto cenu, stojí. Už proto, co tady psal výše, že kvalita skla půjde jistě dolů. Objektiv je složitě vypočtená soustava, na nějaký účel optimalizovaná. Když před nebo za ní vřadíte jakýsi optický člen, rozhodíte snahu konstruktérů. Nicméně, humbuk kolem Metabones Speedbooster má jednu velmi vysokou vypovídací hodnotu, která mě velmi těší. Jasně nám říká, že tzv.bezzrcadlovky nejsou slepou uličkou, se kterou je třeba počítat.

    • Mike napsal:

      Ten nadpis je samozřejmě třeba brát s nadsázkou, i ve článku jsou zmíněny pochybnosti. Přesto z testů, které jsou zatím k dispozici není znát nějaké zásadní snížení optické kvality, takže bych se vyvaroval unáhlených závěrů. Mimochodem, cena je 600 dolarů a v článku je to uvedeno.

      A co se týče aspektů, které uvádíte – z principu je to pravda, ale realita je mnohdy jiná. Např. Sony FS100 má u videa lepší low-light parametry než Canon 5DmkII… záleží tedy v první řadě na typu a zpracování snímače a ne na jeho velikosti.

    • Mike napsal:

      Asi takhle… http://vimeo.com/57901943

      • Verybiglobo napsal:

        Cena, záleží na modelu… Nejdražší – 600 USD bez dopravy, Cla a DPH je verze z Canon EF na Sony E-mount. To proto, že v současností je to jediný „Chytrý“ adaptér, který kromě výše uvedeného, přenáší všechny informace z objektivu od kamery, umožňuje regulaci clony z těla, aktivuje stabilizaci (pokud ji objektiv má) a dokonce umí i AF i když zoufalé pomalu.Ostatní verze, jsou zatím jen mechanické. Adaptéry z bajonetu Alpa na NEX či Fuji X stojí 450 USD a z objektivu Leica R na NEX či Fuji – 350 USD.
        Co se týká obrazové kvality, většina toho co tvrdí výrobce je pravda, ale o některých věcech se nezmiňuje…
        Speed Booster výrazně zesiluje tzv. Purple Fringing, zvýrazňuje distorzi a viňetuje již od cca 70mm. Ovšem pro širokoúhle objektivy, jediným výrazným problémem zůstává distorze.
        Mít z Canonu EF 50mm f1.2L objektiv 35mm f0.85 je nesmírně lákavé i kdyby adaptér fundoval jen pro tuto ohniskovou vzdálenost. Sám jsem udělal některé rychlé testy včera a dnes, a pokud vám nevadí Angličtina plná chyb, výsledek je na mém blogu – verybiglobo.blogspot.com

  • kubophotos napsal:

    Ono to musi kazit kvalitu zaznamu … ten snimac neoklames ze je vacsi skratka to len upravi ohniskovu vzdialenost ale citlivost snimacu sa nezmeni

    • Mike napsal:

      To jo, citlivost může mít sice horší, ale díky tomu, že na menší snímač to odpovídá větší světelnosti, tak můžeš použít nižší ISO a ta kvalita půjde o něco nahoru.

  • Ondřej napsal:

    Proč se třeba neposune aps-c senzor blíž k objektivu ? Pak by taky mohl být crop factor 1x.

  • Kubajz napsal:

    Super vychytávka, ale ta cena. :(

  • LuděkLagron napsal:

    Takže pokud chápu dobře, zatím se to neplánuje dělat na Canon :(

    • Mike napsal:

      Mezi Canon sklo a Canon tělo těžko nacpou redukci:/ Má to stejnej bajonet…

      • Michal napsal:

        A to je problém? jde jen o typ závitu na speedboosteru.

      • Mike napsal:

        Aby to fungovalo, musela by existovat redukce z E-mount na EOS, což samozřejmě neexistuje, protože Canon má větší konstrukční vzdálenost od snímače než Sony… (viz odkaz výše)

      • Mike napsal:

        Jedině, že by optika v redukci ještě prodlužovala právě tuhle vzdálenost, to by pak mohla existovat redukce EF -> EF-S, ale to už je hodně velká divočina:)

    • Mike napsal:

      Tahle verze je pro Sony NEX a v přípravě je i verze pro m4/3 (crop 2)

Odpovědět na komentář SpookY

Můžete použít tyto tagy:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

nejčtenější

související

přihlášení

  Uživatelů online: 1